سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه:

شمار مبتلایان به کرونا در ساوه افزایش یافت

‌کارشناسان در گفت‌‌ وگو با جام جم آنلاین از لزوم تلقیح دوز یادآور واکسن کرونا می‌گویند

پیک هفتم کرونا نزدیک است | واکسن‌های مناسب دوز یادآور

تعداد قربانیان کرونا دوباره در کشورمان دو رقمی شد. اما هنوز کم نیستند افرادی که دستورالعمل‌های بهداشتی‌ را نادیده می‌گیرند و‌ اراده‌ای برای دریافت دوز یادآور ندارند. این درحالی است که با توجه به شیوع BA.5‌ ‌ در کشور و قدرت سرایت و واکسن گریزی آن کارشناسان هشدار می‌دهند، پیک هفتم کرونا هزینه سنگینی به کشور تحمیل کند.
تعداد قربانیان کرونا دوباره در کشورمان دو رقمی شد. اما هنوز کم نیستند افرادی که دستورالعمل‌های بهداشتی‌ را نادیده می‌گیرند و‌ اراده‌ای برای دریافت دوز یادآور ندارند. این درحالی است که با توجه به شیوع BA.5‌ ‌ در کشور و قدرت سرایت و واکسن گریزی آن کارشناسان هشدار می‌دهند، پیک هفتم کرونا هزینه سنگینی به کشور تحمیل کند.
کد خبر: ۱۳۷۲۷۳۸

به گزارش جام‌جم آنلاین، موج‌ هفتم کرونا در کشورمان در حال شکل گیری است، روز گذشته تعداد قربانیان کرونا دوباره دو رقمی شد و براساس گزارش وزارت بهداشت و درمان تعداد بیماران جدید شناسایی شده در کشور ‌ به 2375 نفر رسید و در این بین‌ ۲۹۶ نفر از آنها در مراکز درمانی بستری شدند. این درحالی است که تعداد شهرهای در وضعیت قرمز و زرد نیز افزایش یافته و براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت و درمان‌ چهار شهر در وضعیت قرمز و ۱۴ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

با توجه به این شرایط کارشناسان تاکید می‌کنند شهروندان باید دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و برای دریافت دوز یادآور اقدام کنند، چراکه تجربه شش پیک گذشته کرونا ثابت می‌کند فقط از این طریق می‌توان مانع شکل گیری موج‌های مرگبار کرونا شد.

روند صعودی ابتلا به کووید-19

خبرهای رسیده از مراکز درمانی کشور از افزایش ابتلا به کووید-19 حکایت دارد.‌ عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ‌نیز نسبت به افزایش شیوع کرونا در کشور هشدار می‌دهد و می‌گوید: با توجه به افزایش موارد ابتلا‌ و بستری ناشی از کووید-19 ‌‌در جلسه اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا بر استفاده از ماسک در فضاهای باز و سرپوشیده تاکید شد.

او با اشاره به اینکه دریافت دوز یادآور واکسن در کشورهای مختلف باعث کاهش موارد ابتلا به بیماری‌ شده است، عنوان می‌کند: شهروندان باید دریافت دوز یادآور را جدی بگیرند به همین منظور اسامی مراکز واکسیناسیون در کشور به روز شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

مراجعه افراد مبتلا به کرونا به مراکز درمانی پایتخت نیز افزایش پیدا کرده و چند برابر شده است، برای نمونه تا دو هفته پیش آمار مراجعه روزانه به مراکز درمانی تهران حدود 1500 نفر گزارش می‌شد، اما این روزها تعداد این افراد به 4000 نفر رسیده است.
علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران دراین باره می‌گوید:‌ بررسی شرایط کرونا در استان از این حکایت دارد که تا چند هفته دیگر شاهد شکل گیری موج جدیدی از کرونا خواهیم بود. به همین دلیل این روزها فرصت مناسبی است برای اینکه شهروندان برای تلقیح دوز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند.

آن طور که او می‌گوید تعداد افرادی که با نشانه‌های ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند افزایش یافته است. برای نمونه شنبه گذشته ‌4000 نفر با نشانه‌های ابتلا به کووید-19 به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. این درحالی است که دو هفته پیش تعداد این افراد ۱۵۰۰ نفر بود.

دوز یادآور را فراموش نکنید

پیک هفتم کرونا نزدیک است | واکسن‌های مناسب دوز یادآور

این روزها شاهد شیوع BA.5‌ (یکی از زیرشاخه‌های امیکرون) در کشور هستیم، زیر شاخه‌ای که واکسن گریز است و قدرت سرایت بالایی دارد. به همین دلیل کارشناسان از شهروندان می‌خواهند برای تزریق دوز یادآور واکسن اقدام کنند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به شهروندان توصیه می‌کند که چنانچه ‌ بیش از ۶ ماه از آخرین تلقیح واکسن آنها گذشته است، برای دریافت دوز یادآور اقدام کنند.

به گفته زالی ‌اگر حدود 6ماه از دریافت آخرین واکسن شخص گذشته باشد، زمان دریافت دوز یادآور فرا رسیده است. ‌

او با اشاره به آمار واکسیناسیون در تهران عنوان می‌کند:‌ ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن دراستان تهران تلقیح شده است.

آن طور که فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید در این بین‌ ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر ‌دوز اول ، ۹میلیون و ۸۶۰ هزار نفر دوز دوم و ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دوز سوم را دریافت کرده‌اند.

زالی درباره آمار تزریق دوز چهارم نیز می‌افزاید: تاکنون حدود ۴۵هزار نفر ‌ دوز چهارم را تلقیح کرده‌اند.

در این بین تعدادی از‌ گروه‌های خاص نیز برای دریافت دوز پنجم اقدام کرده‌اند و تعداد‌‌ آنها در استان تهران ۵۸۲ نفر بر آورد شده است.

این درحالی است که آمار کشوری دریافت دوز سوم نیز مناسب نیست و براساس گزارش اخیر وزارت بهداشت و درمان ۲۷ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۸۹۹ نفر در کشورمان برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا اقدام کرده‌اند.
زالی با توجه به شرایط شیوع کرونا در کشور تاکید می‌کند‌: سالمندان و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند باید برای تزریق دوز چهارم اقدام کنند.

به گفته او اعضای کادر درمان و به طور کلی ‌افرادی که ۶ ماه از زمان دریافت آخرین دوز واکسن آنها گذشته است نیز می توانند دوز یادآور را دریافت کنند.

زیرشاخه واکسن گریز

کارشناسان هشدار می‌دهند که ‌زیر شاخه‌های امیکرون واکسن گریز هستند و قدرت سرایت بالایی دارد. با این حال می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دریافت دوز یادآور خطر ابتلا به آنها را به حداقل کاهش داد.

دکتر علی‌رضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری نیز در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین نسبت به واکسن گریزی زیرشاخه‌های امیکرون هشدار می‌دهد و می‌افزاید:‌ زیرشاخه‌های امیکرون مانند BA.4 و BA.5 خیلی زود عامل غالب ابتلا می‌شوند، چراکه ‌ مدیران حوزه بهداشت کشورهایی که ‌ فراگیری این دو زیرشاخه را تجربه کرده‌اند معتقدند حدود 55 درصد موارد ابتلا ناشی از این زیرشاخه‌ها بوده است.

ناجی تاکید می‌کند: به همین دلیل شهروندان باید اجرای پروتکل‌های بهداشتی را جدی‌ بگیرند و برای تزریق دوز یادآور اقدام کنند.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی نیز با اشاره به اینکه نشانه‌های افزایش بیماری در کشور دیده می‌شود، درباره افزایش ابتلا به کووید-19 به جام جم آنلاین می‌گوید: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش یافته است. اما علاوه براین فاکتور باید از‌ واکسن گریز بودن BA.5‌ (یکی از زیرشاخه‌های امیکرون) نیز به عنوان یکی از عوامل افزایش بیماری یاد کرد.

او درباره میزان تاثیر گذاری واکسن‌ها دربرابر سویه‌های جدید نیز عنوان می‌کند: با توجه به اینکه اغلب واکسن‌ها براساس ویروس ووهان ساخته شده‌اند دربرابر امیکرون تاثیر گذاری زیادی ندارند.

به گفته محرز به همین دلیل میزان تاثیر گذاری واکسن‌ها حدود 30 تا 40درصد برآورد می‌شود.

این درحالی است که این آمار نباید تمایل شهروندان نسبت به دریافت دوزهای یادآور را کاهش دهد، چراکه ‌ واکسن مانع ابتلا به بیماری نمی‌شود، بلکه عواقب این بیماری را کاهش داده و آمار بستری و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

‌ مسعود یونسیان، دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ نیز درباره تاثیر واکسیناسیون دربرابر امیکرون می‌گوید با توجه به اینکه شاهد شیوع BA.5، یکی از زیرشاخه‌های امیکرون در کشور هستیم بهتر این است که بتوانیم واکسنی علیه BA.5 بسازیم.

این درحالی است که به گفته کارشناسان ساخت چنین واکسنی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و تا زمان ساخت آن به احتمال زیاد پیک هفتم در کشور شکل گرفته است‌.

به همین دلیل یونسیان به شهروندان توصیه می‌کند برای تلقیح دوز یادآور از واکسنی با پلتفرم متفاوت استفاده‌کنند. برای نمونه با توجه به اینکه بیشتر شهروندان واکسن سینوفارم یا برکت را به عنوان دوز اول و دوم انتخاب کرده‌اند برای تزریق دوز یادآور بهتر است از واکسن‌هایی مانند پاستوکووک، اسپایکوژن، اسپوتنیک و یا آسترازنکا استفاده کنند.

حمید سوری، ‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز بر ضرورت دریافت دوز یادآور تاکید می‌کند و می‌افزاید: مناسب‌ترین واکسن در دسترس‌ترین آنها است به همین دلیل شهروندان می‌توانند از واکسن‌هایی که در مراکز واکسیناسیون کشور وجود دارد استفاده ‌کنند و ایمنی خود را در برابر کرونا افزایش دهند‌.

او همچنین از مدیران وزارت بهداشت و درمان می‌خواهد که تعداد تست‌های کرونا را افزایش دهند و با بیماری‌یابی شرایط را برای کنترل کووید-19 فراهم کنند.‌

آن طور که سوری می‌گوید‌ هدف از انجام تست‌های کرونا فقط درمان بیماران نیست، چون با اطلاعات به دست آمده می‌توان برای پیشگیری از شیوع بیماری نیز برنامه‌های مناسبی اجرا کرد.‌

با توجه به گفته‌های کارشناسان باید هشدار داد که پیک‌ هفتم کرونا در کشورمان درحال شکل گیری است و اگر شهروندان و مدیران حوزه بهداشت و درمان برای بهبود رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش آمار دوز یادآور واکسن کرونا اقدام نکنند تجربه شش پیک گذشته کرونا تکرار خواهد شد و هزینه‌های جبران ناپذیری به کشور تحمیل ‌می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها